fbpx

3 jednoduché triky, ktoré menia všetko

Niekedy môže aj minimálna zmena priniesť obrovský rozdiel. Ktoré maličkosti môžu dodať našej hre na klavír úplne nový rozmer a premeniť náš výsledok na nepoznanie? Keď si uvedomíme, o čom hudba skotočne je, celkový dojem poslucháčov z našej hry na klavír bude úplne iný.

Ak chceme ľudí skutočne zaujať a využiť hudobný jazyk naplno, nebude stačiť, ak sa naučíme hrať pár kláves, ktoré spolu znejú dobre. Rovnako ako v našom jazyku, aj hudbou sa snažíme hovoriť príbeh, zaujať poslucháčov a nejako ich obohatiť.

Hudba je nesmierne mocný nástroj a univerzálny jazyk, ktorému rozumejú všetci ľudia na svete.

Keď nám rodičia v detstve čítali rozprávky, snažili sa upútať našu pozornosť. Obohacovali čistý text tak, aby bol pre nás čo najviac zaujímavý. Pracovali s hlasom, vytvárali napätie, či napodobňovali hlasy rôznych postáv.

Vďaka tomu sme mali z rozprávok skvelý zážitok. Niečo to v nás zanechalo. Pomáhalo nám to rozvíjať našu predstavivosť a myslenie. Preto sme to mali tak radi a vždy sme sa na rozprávky tešili.

Keby naši rodičia od začiatku až do konca čítali monotónnym hlasom bez výrazu, pravdepodobne by nás to nebavilo. Určite by sme boli vďační za akékoľvek rozprávky, jednoducho by to však nebolo ono.

Rovnako to je aj v hudbe. Nestačí hrať len rôzne noty alebo klávesy. To najdôležitejšie je pracovať s hudbou tak, aby to v ľuďoch rezonovalo a zanechávalo emócie. Aby sme s nimi pohli, umelecky ich obohatili a pomohli im niečo si uvedomiť.

Tri jednoduché triky, ktoré menia všetko

Stereotyp nám srdcia poslucháčov nezíska. A dokonca ani ich pozornosť. Keď je niečo stále také isté, rýchlo si na to zvykneme. Naša pozornosť sa znižuje, lebo nemáme žiaden nový podnet.

Ak chceme našich poslucháčov zaujať a skutočne si ich získať, nesmieme zabudnúť na zmeny. Keď do skladieb pridáme čo i len malé kontrasty, výsledok sa zmení na nepoznanie. Bude vidno, že naozaj vieme čo robíme a že sme hudobníci.

Ukážeme si 3 jednoduché efekty, vďaka ktorým Vašu hru na klavír posuniete na úplne nový level.

  1. Hlasitosť: SILNO – SLABO

Najvďačnejší kontrast dosiahneme zmenou hlasitosti. V modernej hudbe býva veľmi často úvod piesne tichší. Môžeme teda napríklad začať hrať tichšie. Refrén často obsahuje hlavnú myšlienku. Ak bol úvod tichý, kontrast dosiahneme práve tak, že na refrén pridáme hlasitosť. Budeme hrať nahlas.

Bude to skvelá zmena, ktorá udrží pozornosť poslucháčov.  Po refréne pôjde napríklad 2 sloha. Na tú môžeme zase stíšiť a dosiahneme ďalší zaujímavý kontrast. Príliš dlhé, nezáživné a tiché skladby nás môžu rýchlo prestať baviť. Rovnako ani dlhé, hlasné a energické skladby sa nepočúvajú až tak dobre. Je to skvelé striedať.

2. Atmosféra: VESELÁ – SMUTNÁ

Musíme si uvedomiť, čo práve chceme ľuďom konkrétnou skladbou povedať. Aké v nich chceme zanechať emócie a dojmy? V rámci jednej skladby sa to môže aj striedať. Nemusia byť len čisto celé skladby veselé (niektoré detské piesne) a iné čisto smutné (niektoré pohrebné skladby).

Všetky tóny alebo klávesy na klavíri majú medzi sebou určité vzdialenosti. Niektoré vzdialenosti tónov znejú veselšie, niektoré zase smutnejšie. Je za tým samozrejme veľmi zaujímavá teória. Ale to by už bolo na celý ďalší článok.

3. Spomalenie na záver

Tesne pred koncom skladieb sa zvykne trochu spomaliť a zároveň stíšiť. Môže to ľudí pripraviť a naznačiť im, že už sa blíži koniec. Je to málo práce a obrovský efekt. Rýchle a pomalé tempá sa v rámci jednej skladby nezvyknú striedať. Nebudeme hrať chvíľu rýchlo a chvíľu zase pomaly. Stačí, keď spomalíme pár posledných tónov tesne pred koncom.

Čo je to interpretácia? Tá istá rovnaká skladba sa dá zahrať na sto spôsobov. Každý človek ju môže interpretovať trochu inak. Môže v nej objaviť niečo nové, zdôrazniť niečo iné, prerozprávať ostatným konkrétny príbeh trochu iným spôsobom.

Emócie sú v hudbe častokrát ešte dôležitejšie než technická správnosť. Ak by niekto zahral náročnú skladbu technicky úplne perfektne, ale chýbali by tomu emócie, bolo by to v podstate o ničom.

Ak sa niekto počas skladby 3-krát pomýli, ale vloží do nej seba, množstvo emócií a dotkne sa tak ľudí, dosiahne nakoniec oveľa lepší výsledok.

Hudba je hlavne o emóciách.

Skúste si pred každou piesňou uvedomiť, o čom vlastne je. Je veselá? Energická? Spieva sa v nej o láske? Je nálada skôr smutnejšia? Ak budete vedieť, čo hovoríte hudbou Vašim poslucháčom, budete mať omnoho väčšiu šancu, že sa s Vami stotožnia a že Vám porozumejú.

Emóciám v hudbe sa okrem iného venujeme viac aj v mojom kurze pre začiatočníkov.

Som zástancom toho, že v jednoduchosti je krása. Učím vždy zrozumiteľne pre každého, bez zbytočne zdĺhavých a náročných poučiek. Naučím Vás hrať na klavír a hudobne premýšľať tak, aby ste mali z klavíra radosť a mohli sa posúvať rýchlejšie.

Prajem Vám veľa úspechov a nadšených poslucháčov.

Nech Vám to krásne hrá.

online kurz klavíra pre začiatočníkov

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *